Data:2018-02-23
Wyświetleń:698

The Analogs – Jestem wilkiem, czerwonym wilkiem!
Dawid Kański

Czy słowa pochodzące z utworu „Wilk”: „jestem wilkiem, czerwonym wilkiem” można zinterpretować jako polityczne samookreślenie się „analogsów”? Według mnie można je tak odebrać, tym bardziej, że na najnowszym albumie zespołu znajduje się kilka lewicowych kawałków.

Wyżej wspominany utwór „Wilk” pasuje zarówno do krytyki aparatu przymusu państwa, jak i krytyki środowisk narodowych, bo w gruncie rzeczy funkcjonują one na podstawie tego samego kultu i bezwzględnego oddania oraz podporządkowania się jednostkom położonym wyżej w hierarchii. W „Wilku” „analogsi” uderzają też w największą świętość środowisk narodowych i ogólnie prawicowych w godło i flagę („godło na twej piersi bezmyślności znak”, „swoje zagubienie ukrywasz za flagą, za nienawiścią skrywasz strach i słabość”), zatem to tylko kwestia czasu, kiedy zespół przez prawicowe środowiska zostanie okrzyknięty „antypolską agenturą”.

Utwór pt. „Trzynasta” jest hołdem oddanym XIII Brygadzie Międzynarodowej im. Jarosława Dąbrowskiego tworzonej głownie przez ochotników z Polski, uczestniczącej w wojnie domowej w Hiszpanii z lat 1936-1939, walczącej przeciwko faszystowskim oddziałom Franco – „trzynasta dla ciebie szacunek i chwała, tyś śmiała się w oczy armii generała, trzynasta tyś pierwsza z dala od ojczyzny pokazałaś światu jak walczyć z faszyzmem”. „Trzynasta” jest także odpowiedzą na polityczną rzeczywistość, bo jest sprzeciwem przeciwko fałszowaniu i cenzurowaniu historii oraz wymazywaniu z niej lewicowych bohaterów:„każą ci zapomnieć, plują na ich pamięć, ale w naszych serca płomień ich nie zgaśnie” – to prawda, nie zgaśnie, bo my nie pozwolimy zapomnieć. Podobny cel – ocalić od zapomnienia lewicowych bohaterów, wbrew rządowej cenzurze – ma kawałek pt. „Ballada o Okrzei”, młodym działaczu PPS, który zginął powieszony na stokach Cytadeli Warszawskiej.

Z kolei w utworze „Podpal to” krytykowany jest konserwatyzm obyczajowy, obecnie wpajany społeczeństwu przez rząd, kościół katolicki i wszystkie środowiska prawicowe – „oni mówią, co masz i z kim spać, jak się modlić, gdzie kutasa pchać, jeśli nie podporządkujesz się, zgnijesz w pudle, bo szczęście to grzech” – The Analogs zdecydowanie nawołuje do odrzucenia tej konserwatywnej propagandy („więc zastanów się, zamiast patrzeć w telewizor, zanim zaśniesz znów pijąc ciepło piwo, czy chcesz być ich niewolnikiem, czy chcesz by ukradli twoje życie, podpal to”).

Za bonusowy utwór ,,161", traktujący o „nazistowskiej ścierze”, jaką jest były katolicki ksiądz Jacek Międlar, muzycy The Analogs od polskich środowisk nacjonalistycznych mają bite zaoczne wyroki kary śmierci, ten utwór ostatecznie szereguje zespół w zacnym gronie „wrogów narodu polskiego”. Z autorem tekstu zgadzam się co do joty i razem z The Analogs nucę „jesteś zwykłem głupcem, który głupców szuka, by jad nienawiści sączyć im do ucha, jesteś zwykłą szmatą, nazistowską ścierą (…) jesteś śmieciem, który pora już wyrzucić (…) Międlar ty szmato chuj ci w pysk”.

Młodym anarchistom spodoba się prześmiewczy utwór „Straż Miejska”, socjaldemokratom do gustu przypadnie „Ballada o Okrzei”, zaś komunistom z pewnością kawałek o dąbrowszczakach. Sam wizerunek wilka na okładce albumu i nazwa albumu mówi, iż wilk nie jest brunatny, lecz czerwony, bo kocha wolność, a jak wiemy czerwoni za wolność oddawali i nadal oddają to, co najcenniejsze, czyli własne życie, w przeciwieństwie do brunatnych, którzy niosą zniewolenie, śmierć i zgubę cywilizacji człowieka. Jest to też ciekawa próba odebrania i nowego zinterpretowania symboliki, którą posługuje się prawicowa młodzież.

Muzycznie The Analogs to stary dobry punk rock z prostymi i celnymi tekstami, zaś sam styl zespołu po roszadach w składzie nie uległ zmianie, można nawet powiedzieć, że czuć świeżość. Do odsłuchania albumu, który w tym całym potoku prawicowej propagandy jawi się jako światełku w tunelu, zachęcam nie tylko fanów punk rocka.

Redagowała:

Rozalia Małolepszy

Grafika:

Losowe Artykuły

felietony

kultura

polityczno-filozoficzne

polityczno-filozoficzne